Terapia i edukacja  »  Terapia i edukacja  »  Dogoterapia

Dogoterapia zwana także kynoterapią lub terapią kontaktową z udziałem psa, jest jedną z metod terapii, wspomagającą rozwój dziecka. Odpowiednio wyszkolony pies wykorzystywany jest podczas zajęć jako czynnik, stymulujący dziecko do ćwiczeń. Poprzez zabawę z psem dziecko kształtuje i doskonali orientację w schemacie własnego ciała. Zabawa z psem wymusza także aktywność ruchową dziecka, wspomagając rozwój motoryki dużej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzji ruchów i umiejętności manipulacyjnych. Kontakt z psem pozwala rozwijać sferę emocjonalną - umiejętność odczuwania, wyrażania i okazywania uczuć. Dogoterapia sprzyja także rozwojowi funkcji poznawczych dziecka. Ćwiczenia edukacyjne - gry i zabawy - ułatwiają kształtowanie wielu pojęć, np. wielkości, kształtów, kolorów, podobieństw i różnic. Kontakt ucznia z psem może wpłynąć pozytywnie na umiejętność komunikacji z otoczeniem Sam fizyczny kontakt ze zwierzęciem - ciepło jego ciała, miękkość sierści działa na człowieka rozluźniająco i relaksująco. Zaznaczyć należy, iż w terapii kontaktowej z udziałem psa sam pies nie jest terapeutą. Terapeutą jest człowiek, który opracowuje terapię i kieruje jej przebiegiem. Pies jest niejako katalizatorem w tym procesie - pomocnikiem w osiągnięciu zamierzonego celu.
W naszej szkole odbywają się zajęcia terapeutyczne z udziałem specjalnie wyszkolonego do pracy z dziećmi psa. Korzystają z nich uczniowie młodszych klas.
Nasz czworonożny przyjaciel wabi się Kiper, a jego właścicielka to pani Dominika Piszczek z Centrum Edukacji Kynologicznej „Gordon”. Spotykamy się już trzeci rok. Dzieci uwielbiają zajęcia z Kiperem. Nawet ci, którzy na początku czuli respekt przed psami, teraz chętnie uczestniczą w zajęciach i czerpią z nich dużo radości.
Kiper to nieduży pies rasy border collie (to podobno namądrzejsza psia rasa). Jest bardzo grzeczny i tolerancyjny, a przeżył już dużo z naszymi niektórymi uczniami!
Zajęcia z udziałem psa łączą naukę, rewalidację i zabawę. Naturalna radość i spontaniczność psa pozwalają dziecku odczuć satysfakcję z wykonywanych zadań, mobilizując je do podejmowania nowych wyzwań.

© 2019 SOSW pn. Centrum Autyzmu w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl