KÓŁKO MATEMATYCZNE
Praca z uczniem zdolnym należy do ważnych zadań naszego Ośrodka. Dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu rozwój zainteresowań i uzdolnień ma szczególne znaczenie. Posiadanie bogatej wiedzy z wybranej dziedziny czyni z naszych uczniów interesujących partnerów dla ich pełnosprawnych rówieśników. Na gruncie wspólnych zainteresowań może efektywniej przebiegać proces ich integracji.
W zajęciach szkolnego kółka matematycznego biorą udział dwie grupy uczniów: uczniowie nie mający problemów z przyswojeniem treści nauczania realizowanych na lekcjach matematyki oraz uczniowie wymagający pomocy w nauce. Każda z tych grup ma jedną godzinę „kółka” tygodniowo. Program pracy Kółka ma ramowy charakter, ponieważ uczniowie mają wpływ na wybór tematu zajęć i wspólnie z nauczycielem ustalają, czym będą się zajmować w kolejnych dniach. Na wybór tematu mogą mieć wpływ takie czynniki jak nieobecności uczniów w szkole, potrzeba pogłębienia tematu realizowanego na lekcji matematyki lub innego przedmiotu.
RAMOWY PROGRAM PRACY KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
Cele główne
Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów.
Rozwijanie u uczniów aktywnych i badawczych postaw wobec napotykanych problemów, rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi do ich rozwiązywania.
Cele szczegółowe
Rozumienie informacji podanych tekstem lub przedstawionych graficznie znajdujących się w encyklopediach, rocznikach statystycznych, czasopismach, ulotkach reklamowych, itp.
Rozwijanie umiejętności aktywnego czytania tekstów znajdujących się w podręcznikach szkolnych (analiza danych: rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, dostrzeganie związków między nimi, wykonywanie rysunków pomocniczych ilustrujących tekst: rysunków sytuacyjnych, schematycznych i wymiarowanych, grafów, diagramów, itp.).
Rozwijanie umiejętności dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów.
Rozwijanie umiejętności prawidłowego wnioskowania i prowadzenia rozumowań dedukcyjnych (próby dowodzenia twierdzeń).
Sprawne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.
Stosowanie metod matematycznych w innych dziedzinach wiedzy oraz w praktyce.
Poszerzenie wiadomości uczniów o treści spoza programu nauczania.
Wzbogacanie języka uczniów.
Poprawa ocen uczniów nadrabiających zaległości w nauce.
Procedury osiągania celów – metody, formy i techniki pracy
Praca metodami wskazanymi w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych.
Praca indywidualna z uczniem obejmująca:
pracę z tekstem dotyczącym treści przewidzianych programem nauczania lub wykraczających poza program,
karty pracy programowanej,
Praca w dwuosobowych zespołach lub samodzielna praca ucznia obejmująca:
ćwiczenia i zadania praktyczne,
rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności.
Wymienione w pkt. I cele realizowane są w toku rozwiązywania zadań.
Na zajęciach rozwiązuje się zadania z zakresu objętego programem nauczania oraz wykraczające poza program.
Podczas rozwiązywania zadań omawia się różne sposoby postępowania prowadzące do tego samego rezultatu.
Każde rozwiązanie jest oceniane pod względem ekonomiki działania, po to, by uczeń świadomie wybierał sposób postępowania w przyszłości.
Rozwój języka będzie następować podczas pracy z tekstem.
Praca z tekstem będzie miała następujące formy:
rozwiązywanie zadań tekstowych: analiza treści zadań tekstowych (dane, szukane, niewiadome), szukanie i opisywanie związków między danymi/szukanymi (ilustrowanie tekstu rysunkiem, grafem), tworzenie planu rozwiązania zadania, interpretacja uzyskanych wyników.
opisywanie i zapisywanie tekstem sytuacji zadaniowych z życia codziennego,
tworzenie zadań tekstowych do danych wyrażeń liczbowych, równań, diagramów, wykresów itp.
W trakcie zajęć stosowane będą różnorodne środki wspomagające nauczanie: programy komputerowe, kalkulatory, sprzęt pomiarowy, zbiory zadań, encyklopedie, ilustracje, modele brył, itp..
Ocenianie
Na zajęciach stosowane będę jedynie wzmocnienia pozytywne.
Treści nauczania
Podczas zajęć będą realizowane następujące treści nauczania:
treści realizowane na lekcjach matematyki uznane przez uczniów za trudne, niezrozumiałe lub szczególnie ciekawe,
treści, zdaniem nauczyciela, niedostatecznie opanowane przez uczniów.
Ewaluacja
Najważniejszymi wskaźnikami służącymi ocenie i modyfikacji programu zajęć będą:
opinia uczniów na temat zajęć,
frekwencja uczniów na kółku,
aktywny udział w zajęciach,
wyniki konkursów matematycznych,
obserwacja, czy poprawiają się oceny przedmiotowe,
semestralna i roczna ocena z matematyki,
sprawność w korzystaniu z zasobów Internetu i biblioteki szkolnej.