Terapia i edukacja  »  Terapia i edukacja  »  Kółko matematyczne

KÓŁKO MATEMATYCZNE

 

Praca z uczniem zdolnym należy do ważnych zadań naszego Ośrodka. Dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu rozwój zainteresowań i uzdolnień ma szczególne znaczenie. Posiadanie bogatej wiedzy z wybranej dziedziny czyni z naszych uczniów interesujących partnerów dla ich pełnosprawnych rówieśników. Na gruncie wspólnych zainteresowań może efektywniej przebiegać proces ich integracji.

W zajęciach szkolnego kółka matematycznego biorą udział dwie grupy uczniów: uczniowie nie mający problemów z przyswojeniem treści nauczania realizowanych na lekcjach matematyki oraz uczniowie wymagający pomocy w nauce. Każda z tych grup ma jedną godzinę „kółka” tygodniowo. Program pracy Kółka ma ramowy charakter, ponieważ uczniowie mają wpływ na wybór tematu zajęć i wspólnie z nauczycielem ustalają, czym będą się zajmować w kolejnych dniach. Na wybór tematu mogą mieć wpływ takie czynniki jak nieobecności uczniów w szkole, potrzeba pogłębienia tematu realizowanego na lekcji matematyki lub innego przedmiotu.

 

RAMOWY PROGRAM PRACY KÓŁKA MATEMATYCZNEGO

 

  1. Cele główne

  1. Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów.

  2. Rozwijanie u uczniów aktywnych i badawczych postaw wobec napotykanych problemów, rozwijanie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi do ich rozwiązywania.

 

Cele szczegółowe

    1. Rozumienie informacji podanych tekstem lub przedstawionych graficznie znajdujących się w encyklopediach, rocznikach statystycznych, czasopismach, ulotkach reklamowych, itp.

    2. Rozwijanie umiejętności aktywnego czytania tekstów znajdujących się w podręcznikach szkolnych (analiza danych: rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, dostrzeganie związków między nimi, wykonywanie rysunków pomocniczych ilustrujących tekst: rysunków sytuacyjnych, schematycznych i wymiarowanych, grafów, diagramów, itp.).

    3. Rozwijanie umiejętności dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów.

    4. Rozwijanie umiejętności prawidłowego wnioskowania i prowadzenia rozumowań dedukcyjnych (próby dowodzenia twierdzeń).

    5. Sprawne posługiwanie się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.

    6. Stosowanie metod matematycznych w innych dziedzinach wiedzy oraz w praktyce.

    7. Poszerzenie wiadomości uczniów o treści spoza programu nauczania.

    8. Wzbogacanie języka uczniów.

    9. Poprawa ocen uczniów nadrabiających zaległości w nauce.

 

  1. Procedury osiągania celów – metody, formy i techniki pracy

  • Praca metodami wskazanymi w indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych.

  • Praca indywidualna z uczniem obejmująca:

  • pracę z tekstem dotyczącym treści przewidzianych programem nauczania lub wykraczających poza program,

  • karty pracy programowanej,

  • Praca w dwuosobowych zespołach lub samodzielna praca ucznia obejmująca:

  • ćwiczenia i zadania praktyczne,

  • rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności.

  • Wymienione w pkt. I cele realizowane są w toku rozwiązywania zadań.

  • Na zajęciach rozwiązuje się zadania z zakresu objętego programem nauczania oraz wykraczające poza program.

  • Podczas rozwiązywania zadań omawia się różne sposoby postępowania prowadzące do tego samego rezultatu.

  • Każde rozwiązanie jest oceniane pod względem ekonomiki działania, po to, by uczeń świadomie wybierał sposób postępowania w przyszłości.

 

  • Rozwój języka będzie następować podczas pracy z tekstem.

Praca z tekstem będzie miała następujące formy:

  • rozwiązywanie zadań tekstowych: analiza treści zadań tekstowych (dane, szukane, niewiadome), szukanie i opisywanie związków między danymi/szukanymi (ilustrowanie tekstu rysunkiem, grafem), tworzenie planu rozwiązania zadania, interpretacja uzyskanych wyników.

  • opisywanie i zapisywanie tekstem sytuacji zadaniowych z życia codziennego,

  • tworzenie zadań tekstowych do danych wyrażeń liczbowych, równań, diagramów, wykresów itp.

 

  • W trakcie zajęć stosowane będą różnorodne środki wspomagające nauczanie: programy komputerowe, kalkulatory, sprzęt pomiarowy, zbiory zadań, encyklopedie, ilustracje, modele brył, itp..

 

  • Ocenianie

Na zajęciach stosowane będę jedynie wzmocnienia pozytywne.

 

  1. Treści nauczania

Podczas zajęć będą realizowane następujące treści nauczania:

  • treści realizowane na lekcjach matematyki uznane przez uczniów za trudne, niezrozumiałe lub szczególnie ciekawe,

  • treści, zdaniem nauczyciela, niedostatecznie opanowane przez uczniów.

 

  1. Ewaluacja

Najważniejszymi wskaźnikami służącymi ocenie i modyfikacji programu zajęć będą:

  • opinia uczniów na temat zajęć,

  • frekwencja uczniów na kółku,

  • aktywny udział w zajęciach,

  • wyniki konkursów matematycznych,

  • obserwacja, czy poprawiają się oceny przedmiotowe,

  • semestralna i roczna ocena z matematyki,

  • sprawność w korzystaniu z zasobów Internetu i biblioteki szkolnej.

© 2024 SOSW pn. Centrum Autyzmu w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl