Terapia i edukacja  »  Terapia i edukacja  »  Zajęcia warsztatowe w gimnazjum

Zajęciom technicznym i plastycznym w starszych klasach szkoły podstawowej i gimnazjalnej od początku przyświeca idea użyteczności wykonywanych prac. To co jest wytwarzane ma służyć samym uczniom lub innym osobom w szkole i poza nią. Wytwarzane są przedmioty służące edukacji, terapii i rozrywce. Są to też przedmioty spełniające walory prezentów, służące ozdabianiu otoczenia, jak i być użyteczne w codzienny wymiarze. Wykonywana praca z uczniami ma charakter rękodzieła.
W trakcie ich wykonywania istnieje możliwość obrabiania różnego rodzaju materiałów: sklejka, drewno, plastik, metal, papier, tapeta, sznurek i inne. Uczniowie uczą się posługiwania różnego rodzaju prostymi narzędziami (nożyce, gilotyna, pędzel, wałek do malowania, nóż introligatorski, młotek, śrubokręt, obcęgi, piła do drewna i metalu itp.) oraz urządzeniami technicznymi (wiertarka stołowa, polerka, wyrzynarka, wkrętarka itp.).
Opracowano kilka wzorów przedmiotów z drewna i tektury, które są cyklicznie wytwarzane. Wypracowany został schemat ich wykonywania. Należą do nich: boksy na papier na odręczne zapiski – stojące i wiszące, domki dla lalek, budki lęgowe dla ptaków, szopki bożonarodzeniowe, pudełka do segregowania przedmiotów (z drewna lub kartonu), tablice do komunikowania się, piramidki dla dzieci, wtykanki oraz duże nawlekanki. Powstają też przedmioty jednostkowe, które wymagają większego udziału nauczyciela, gdyż nie ma tutaj powtarzalności (naprawa pomocy dydaktycznych, renowacja drobnych mebli, wytwarzanie wieszaków na wymiar itp.).
Uczniowie chętnie podejmują proponowane zajęcia. Z czasem wykazują się preferencją co do charakteru zajęć, wykonywania określonych czynności czy też posługiwania się określonym narzędziem. W trakcie realizacji tych zajęć uczniowie uczą się odpowiedzialności za to co robią, uczą współpracowania z nauczycielem i między sobą. Nabywają umiejętności przygotowywania się do pracy zakładając odzież ochronną, przygotowując miejsce pracy, potrzebne narzędzia i materiały. Po pracy odnoszą narzędzia w stałe miejsca oraz sprzątają stanowiska pracy.     

© 2019 SOSW pn. Centrum Autyzmu w Krakowie
Strony internetowe: impulsivo.pl