Prowadzący | mgr Jolanta Ostrowska-Hanf, mgr Anna Słomian |
Tytuł szkolenia | Rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności motorycznych uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w Szkole Przysposabiającej do Pracy |
Tematyka szkolenia, forma realizacji |
1. Zajęcia usprawniające dużą motorykę realizowane są podczas zajęć kształtujących kreatywność, w ramach których odbywają się zajęcia muzykoterapii. Wykorzystują one metody rytmiki E.J. Delcroze’a i C. Orffa oraz współczesne metody kreatywne. Podczas zajęć wprowadzane są elementy choreoterapii, zabawy muzyczno–ruchowe, zabawy orientacyjno – porządkowe oraz ćwiczenia inhibicyjno–incytacyjne, ćwiczenia wyrabiające poczucie rytmu i tempa, relaks z tłem muzycznym. Wymienione formy aktywności maja na celu rozwijanie i doskonalenie: koordynacji i automatyzacji ruchów, kontroli dynamiki mięśniowej, poczucia równowagi i orientacji w przestrzeni, uniezależnienia ruchów rąk i nóg a także odprężenie, uspokojenie, redukcję lęku. 2. Zajęcia usprawniające małą motorykę z wykorzystaniem elementów programu TEACCH (kompleksowy program terapii i edukacji dla dzieci autystycznych z zaburzeniami w komunikacji, zapoczątkowany przez E.Schoplera i jego współpracowników). Głównym celem programu TEACCH jest osiągnięcie maksymalnej niezależności w życiu dorosłym i jak najpełniejsza adaptacja do życia w społeczeństwie i samodzielnego funkcjonowania. Proponowane zajęcia obejmują jedną z dziedzin funkcjonalnych nauczania TEACCH – motorykę małą. Wybrane ćwiczenia manipulacyjne – prowadzone według usystematyzowanego sposobu działania – dotyczą wieloaspektowych ćwiczeń ręki, poprawiających możliwości manualne, poprzez zwiększanie siły mięśniowej oraz zwiększanie lub zachowanie prawidłowego zakresu ruchu stawów; zwiększanie płynności i elastyczności ruchów ręki. Ćwiczenia te doskonalą precyzję ruchów, zwłaszcza dłoni, palców i nadgarstków. Stymulują impulsację nerwową i poprawiają przewodnictwo włókien nerwowych kończyny górnej. Rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową i koordynację obustronną rąk. Zadania manipulacyjne stanowią zatem wstęp do sprawności manualnej w przyszłości: to sprawność rąk w zakresie samoobsługi niezbędnej do wykonania czynności dnia codziennego oraz umożliwiająca nabywanie umiejętności technicznych. |
Forma realizacji | obserwacja zajęć grupowych z możliwością wspomagania osób prowadzących |
Adresaci | Nauczyciele szkół specjalnych, kursanci, studenci itp. |
Liczebność grupy | 2 osoby |
Terminy realizacji | Pierwszy i trzeci czwartek miesiąca (prosimy o wcześniejszy kontakt) |
Liczba godzin | czwartek 4 godz. (od 9.00 do 13.00) + 1 godz. omówienia godz.13.00-14.00 |
Cena obejmuje | 2 godziny hospitacji zajęć mgr Jolanty Ostrowskiej-Hanf, 2 godziny hospitacji zajęć mgr Anny Słomian + zajęcia teoretyczne (omówienie) |
Koszt szkolenia | |
Sposób płatności | Przelew na konto stowarzyszenia przyszłość – subkonto; faktura |