Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działający przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym pn. „Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych” obejmuje terapią dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego i z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi. Wśród nich największą grupę stanowią dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pod opieką Zespołu są również dzieci niesłyszące, z zespołem Downa, z afazją i dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
Zespół oferuje wielospecjalistyczne zajęcia mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. Celem wszystkich działań terapeutycznych jest zarówno poprawa aktualnego funkcjonowania dziecka, jak i zapobieganie nawarstwianiu się trudności.
Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w małych grupach terapeutycznych.
W pracy terapeutycznej wykorzystywane są różnorodne podejścia terapeutyczne i metody. Podstawę doboru metod stanowią: ocena aktualnego poziomu funkcjonowania dziecka oraz specyficzne potrzeby wynikające z wieku i funkcjonowania dziecka w rodzinie. Ze względu na stawiane cele zespół wykorzystuje:
-
elementy programu TEACCH, metod behawioralnych i podejścia rozwojowego w rozwijaniu samodzielności,
-
metodę PECS, systemy komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz
-
metodę krakowską w rozwijaniu komunikacji i języka,
-
elementy podejścia rozwojowego w rozwijaniu kluczowych kompetencji dziecka w obszarach zaburzonych ze względu na autyzm i inne całościowe zaburzenia rozwojowe,
-
metodę rozwoju percepcji wzrokowej M. Frostig, elementy metody behawioralnej, strukturyzację i wizualizację w przygotowaniu do uczestniczenia w edukacji,
-
metodę W. Sherborne, M.W. Knillów, ćwiczenia ruchowe oraz elementy terapii integracji sensorycznej w rozwoju schematu ciała, porządkowaniu wiedzy i działaniu ciała.
Kluczową cechą wszystkich działań terapeutycznych jest twórcze korzystanie ze znanych metod i form terapii, tak aby najpełniej osiągnąć cel jakim jest ROZWÓJ.
Zajęcia odbywają się w ciągu roku szkolnego z wyłączeniem przerw wakacyjnych i świątecznych. Harmonogram zajęć jest ustalany indywidualnie z opiekunami dziecka przez terapeutę (terapeutów) prowadzących. Zajęcia odbywają się zarówno w godzinach przedpołudniowych, jak i popołudniowych.
Zespół terapeutów Wczesnego Wspomagania Rozwoju tworzy wykwalifikowana kadra psychologów, pedagogów i logopedów. Członkowie Zespołu ukończyli wyższe studia magisterskie o kierunkach: pedagogika specjalna (specjalność oligofrenopedagogika oraz surdopedagogika), psychologia oraz studia podyplomowe z zakresu logopedii a także wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Doskonalą kompetencje zawodowe podczas licznych kursów i szkoleń. Współpracują z krakowskimi uczelniami wyższymi.
Aby skorzystać z pomocy Zespołu należy skontaktować się z Dyrektorem Centrum Autyzmu i ustalić możliwość uczestnictwa dziecka w zajęciach.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci oraz z zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa o numerze 352/2015 z dnia 17 lutego 2015 r.:
-
Dziecko i jego rodzina mogą korzystać z 4 do 8 godzin zajęć w miesiącu,
-
Przyznane godziny wczesnego wspomagania mogą być realizowane wyłącznie w jednej placówce,
-
Konsultacje i zajęcia w zespole wczesnego wspomagania rozwoju są bezpłatne,
-
Podstawą do ubiegania się o przyjęcie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju jest „Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka”, która jest wydawana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną właściwą dla miejsca zamieszkania dziecka; dla dzieci mieszkających w Krakowie opinię wydaję Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej przy ul. Półkole
Do pobrania:
Regulanim WWRD Gminy MIejskiej Kraków
Do pobrania:
WNIOSEK o przyjęcie dziecka na zajęcia WWRD